Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

Canberra

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

16 Maart 2016 | Australië, Canberra

Canberra

Het Australian Warmemorial ligt in een prachtig park met allemaal beelden. De ingang is indrukwekkend. Langs de wanden, met allemaal namen, heeft men kunstklaprozen geplaatst, poppys in het Engels. Een mooi gezicht. Het museum is absoluut de moeite waard. We hebben alleen het gedeelte van de 2e wereldoorlog bekeken, maar er is veel meer. We waren vooral nieuwschierig naar de rol van Australie in de oorlog. Uiteraard werden ze erbij betrokken door Groot Britt. Vooral in Azie, (Indonesie, Maleisie, Thailand) hebben ze gevochten. Veel Austr. hebben aan de Birmaspoorlijn gewerkt en het niet overleefd. De Jappenkampen waren verschrikkelijk. 1 op de 2 overleefde het. Er waren veel originele stukken uit de WO2 en de moeite waard om te bekijken.

In het cafe van het museum hebben we even een sandwich gegeten. Een dame die zei tegen ons dat ze even buiten kwam zitten omdat het binnen zo koud was. Ja, dat vonden wij ook! Where's your funny accent from? Oooh the Netherlands, I'm Dutch too. Het bleek dat ze op 2jarige leeftijd naar Australie was gekomen. Ze sprak niet zo goed Nederlands, maar kon het prima verstaan. Marian van Gaal, stelde ze zichzelf voor. Peter maakt uiteraard een grapje of ze familie is van Louis. Zij grapt terug dat het haar neef is. We zitten een poosje met haar en haar man te kletsen over Nederland en Australie. Ze vinden het jammer dat ze niet in Sidney zijn als wij daar zijn. Ze hadden ons graag rondgeleid.

Wij gaan verder naar het Old Parliament House. We zijn van plan om snel even binnen te kijken. Je moet echter entree betalen. Een hele vriendelijke mijnheer haalt ons over met sterke argumenten om toch naar binnen te gaan. Het kost ook maar 4 dollar. Hij geeft ons gelijk een weersverwachting erbij. Dus dat was een koopje. Over het protest voor het gebouw van Aboriginals wil hij niets kwijt. Alleen dat ze daartoe gerechtigd zijn.......Er staat een onooglijk hutje, met de tekst aboriginal ambassy. Heel subtiel zijn de a en de b in een iets donkerder rood geschilderd dan de achtergrond. De rest van de letters is geel. Als je vlug kijkt, staat er dus original ambassy!

We wachten tot er een guided tour begint en dat was hartstikke leuk! We zien de senaat, alles in het rood. En het huis van afgevaardigden. Daar is alles in het groen. Alles gestoeld op de traditie van GB. Het valt ons op hoe klein de ruimtes zijn. Dit gebouw is van 1927. Er was toen bijna geen geld vanwege grote oorlogsschulden. Het moest dus voor een koopje. We zien de kamer van de prime minister. De kantoren zijn ook erg klein, compleet met IBM typemachines uit de jaren 70/80.
In Kings Hal, direkt als je binnenkomt, hamgen allemaal ballonnen. Het motto is freedom of speech. Een heleboel mensen hebben een tekst op een ballon geschreven en die hangen daar nu. Ik vind het een prachtig kunstwerk geworden. Ik moest lachen toen ik een ballon zag met de tekst FREE BEER en moest gelijk aan Jimmy Kainama denken. Een stukje verderop hangt een ballon met de tekst FrEE Tibet. Dan verdwijnt je glimlach weer, als je dat leest.

We rijden verder naar het huidige parlementsgebouw. Deze is gebouwd in 1988 en hier zetelt de huidige regering. Dit gebouw heeft een veelvoud gekost van het oude gebouw. Het ziet er ook luxueuzer uit en is ook veel groter. We moeten door een detectiepoortje en onze tassen worden gescand, net als op een vliegveld. Ook hier gaan we even het huis van afgevaardigden bekijken en de senaat. Nog steeds in de kleuren groen en rood, maar veel minder traditioneel. Zeker niet mooier.

Het was een interessante maar lange dag. We rijden terug naar ons hotel. Maar eerst even boodschappen doen bij de Aldi!

• 19 Maart 2016 - 20:45

Meine Zijlstra:

Beste Peter en rieny,

wat weer een mooi verhaal. natuurlijk kom je goede (de bushauffeur) en miner goede mensen tegen. Die zijn er hier en daar ook. Geniet an alle dingen die je daar mee mag maken. als je hier hoort wat er allemaal gebeurt in de wereld (Syrie)) dan mogen wij toch hel blij wezen met wat wij beleven. als je dat beseft dan hebben wij het heel goed. Ik heb net een potje boetbal gespeeld met de oude lullen en een goede derde helft gehad. daarna chionees opgehaald. Heel veel plezier nog en nog hartstikke bedankt voor de verhalen. Ik geniet ervan. groet Meine