Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

Canberra

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

08 Maart 2016 | Australië, Canberra

Canberra
Vanuit Jindabyne rijden we terug naar Thredbo, het 2 na grootste skioord in Australie. We moeten een parkpas hebben en die kost 17 dollar. Gisteren hebben we niets betaald. Dat klopt ook wel. Als je niet ergens stopt/parkeert, hoef je niet te betalen. We vragen hoeveel het kost om met de skilift naar boven te gaan. 37,50 dollar per persoon!! We besluiten een wandeling door het dorp te maken en langs de Thredbo river. Mensen zijn aan het BBQen en picknicken langs de rivier. Sommigen zitten op een steen in het water. Het is behoorlijk warm. Moeilijk te geloven dat alles met sneeuw bedekt is in de winter met 14 graden onder 0.
Thredbo is tegen de helling aangebouwd en per etage heb je verschillende winkels, restaurants, accommodatie enz. We delen ergens een sandwich. We rijden nog een stukje voorbij Thredbo om te zien hoe groot het gebied van de brand moet zijn geweest. Terug in Jindabyne gaan we nog even naar het Snowy MountAin visitor center. In mijn reisgids wordt daar hoog over opgegeven. Ik vond het niets bijzonders.

Bij de Thai hadden we onze eerste ervaring met een norse Australier! De porkbelly was op, geen excuses daarvoor en zijn houding was niet erg warm. Er waren ook geen desserts. Het eten was trouwens wel lekker.

De volgende ochtend bij het ontbijt hebben we onze eigen yoghurt, aardbeien en kaas meegenomen. Dat is prima bevallen. De manager vertelt ons dat een dagskipas 160 dollar kost. Zijn kamerprijzen verdriedubbelen in de winter! De sneeuw is hier echter papperig en het bevriest, dus wordt het ijs. Ik heb er geen verstand van, want ik heb nog nooit geskied. Ben ik ook niet van plan. Inpakken en verder richting Canberra! Onderweg gestopt bij het snowy hydro visitor center. Hier wordt uitgelegd hoe de meren in deze regio verbonden worden met ondergrondse tunnels. Dit alles om energie op te wekken en het water te reguleren. Heel interessant. Het valt ons wel op dat er niet zoveel zonne-energie wordt opgewekt. Al zagen we onderweg wel een bedrijf die zonne-energie opwekt. Velden vol met panelen. Wel een lelijk gezicht.

We gAan eerst naar het visitorcenter van Namadgi NP. Hier horen we dat het park voornamelijk lange wandelingen of kamperen ondersteund. We kunnen beter naar Tidbinbilla gaan. En dat doen we dus ook. De entree per auto is slechts 11,50 dollar. Hebben we voldoende water bij ons, want het is heel warm. Ja, we hebben voldoende water. Er wordt ons uitgelegd, wat we het beste kunnen gaan doen/zien. De eerste stop is bij het eucalyptusbos om koala's te spotten. Er zitten er 4 bij elkaar. De 1 hangt er nog vreemder bij dan de ander. Lekker aan het slapen. Heerlijk om zo nonchalant in een boom te kunnen hangen. Verderop zien we een wallaby en ook nog een kookkaburra.

We rijden verder naar het wetlandgedeelte. Hier hebben ze heel smaakvol loopplanken aangelegd. Het geheel doet natuurlijk aan. Er zijn aboriginalstekens als decor gebruikt. 2 hele grote pelikanen zitten midden in het water op een steen. De pelikanen in Florida zijn veel kleiner en bruin. Deze zijn wit met zwart. Er is ook een plas met vogelbekdieren. Die wil ik wel eens zien. Onderweg horen we ineens een plof. Net of er iets uit de boom viel. Een man komt ons tegemoet. Hij draagt een heel raar pak met franjes, zijn masker/hoofdbedekking heeft hij in de hand + een camera met een enorme lens. Hij vertelt dat de plof een stamp op de grond eas van een kangoeroe. Dat doen ze als ze zich bedreigd voelen. Hij droeg het pak om rustig foto's te kunnen maken van wildlife. Moet wel heel erg warm zijn dat pak. Verderop zie ik een kangoeroe in de schaduw onder het struikgewas liggen. De oortjes draaien constant alle kanten op, maar hij blijft mooi liggen voor de foto. Verderop zie ik ineens een hagedis wegrennen. Dit was eentje die alleen op z'n achterpoten rent. Een heel komisch gezicht. Uiteraard was bij het vogelbekdierwatertje niets te zien. Ik denk dat je dan heel veel geduld moet hebben en daar een poosje moet gaan zitten. We pakken de auto en rijden verder. Opeens zie ik een hele kleine kangoeroe verscholen in het gras. Peter ziet de moeder, die zit vooraan in de berm. Die had ik niet eens gezien. We stappen niet uit om foto's te maken. Misschien schrikken ze dan en springen ze weg. Dan maar door het raampje van de auto.

We rijden nog even naar de lookout en gaan verder naar Canberra. Ons hotel ligt helemaal in noord. Wel aan een drukke weg, maar verder van alle gemakken voorzien. Keuken met espressoapp. En vaatwasser. Wasmachine en droger, kunnen we eindelijk de was doen en schoon, modern. Heerlijk gewoon! Goed restaurant op 1 minuut loopafstand en een Aldi om de hoek. Ja, ze hebben hier ook Aldi. Zijn we nog niet geweest, maar dat gaan we zeker nog even doen.