Katoomba - Reisverslag uit Canberra, Australië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu Katoomba - Reisverslag uit Canberra, Australië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

Katoomba

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

16 Maart 2016 | Australië, Canberra

Katoomba
De Thaise restaurants zijn hier toch niet zo geweldig. Ik had een Canberra het gerecht crying tiger. In Nederland nog nooit op de kaart zien staan. Dat is een biefstukje een plakjes gesneden met een chili/koreanderdressing. Wel lekker, maar je hebt dan zo weinig groente. Peter had een wokgerecht en dat smaakte weer heel erg Chinees.

We gaan downtown Canberra verkennen. We hebben een tip gekregen waar we redelijk goedkoop kunnen parkeren. Een zeer vriendelijke Aziatische man legt mij uit dat het centrum heel dichtbij is en dat zijn parkeergarage een hele goede deal is. Nou vooruit dan maar, dan parkeren we hier.

We lopen richting centrum en het is weer heel warm vandaag. We zijn nog maar net op pad als ik een hele exclusieve schoenenwinkel zie. Degenen die mij goed kennen, weten dat ik daar geen weerstand aan kan bieden. Ik heb inderdaad een paar schoenen gekocht. Van 300 voor 50 dollar, van een bekende Austr. Ontwerper.

We komen aan bij de citywalk, het wandelgebied van Canberra. We nemen eerst een Italiaans ijsje. Daarna gaan we de mall in. Ik vind de winkels hier veel mooier dan in Singapore, terwijl Singapore hierom bekend staat. Om in stijl te blijven, lunchen we bij the foodcourt van de mall. Onze keuze valt op Ali Baba. We nemen een wrap met lekker veel verse groente, tabouleh en rundvlees. Dit smaakt zoveel beter dan KFC, McDonalds, Subway of welke andere fastfoodketen dan ook!

We lopen via de citywalk nog even naar Lake Burley Griffin. Al valt ons dat wel wat tegen qua afstand. De citywalk staat vol met prachtige kunstwerken. Via een loopbrug steken we de snelweg over en komen in het park, bij het meer. Het captain Cook monument, normaal met een hele hoge waterstraal van 137 meter hoog, is in onderhoud en doet het dus niet.....dat is jammer. We lopen terug naar de auto en besluiten onderweg nog even een terrasje te pakken. Die heb je hier best veel. Je ziet hier veel mensen in pak. Die komen na het werk zeker nog even een drankje doen. Een man zegt tegen Peter iets over z'n All Blacks pet. We kunnen hem niet goed verstaan. Dat blijft een probleem. Het Yorkshire engels is lastig, maar hier valt het ook niet mee. En zo is de dag al weer voorbij. De dagen vliegen.

s' Avonds nemen we allebei een pizza. Dat was niet een goed idee!! We hadden beter 1tje kunnen delen. Ik heb lang niet alles opgegeten. Het delen van maaltijden bevalt ons veel beter.

We gaan verder naar Katoomba in de BLue Mountains. Het wordt steeds groener. Vandaag is er wat bewolking en daarom is het wat koeler. Het is echter toch nog 28 graden. Er is veel vrachtverkeer op de weg en ze rijden als gekken. Het wordt heel druk als we dichter bij Sidney komen. Maar ook de weg naar de Blue Mountains is vreselijk druk.

Ik had het veel rustiger verwacht. Maar het is hier heel toeristisch, druk en hectisch. Ons nieuwe plekje is wel lekker rustig. We hebben een huisje, los van de BandB. Onze host is erg vriendelijk en behulpzaam. Het doet echter wel heel erg gemaakt aan.

In de Yellowdelicafe neem ik een salade en Peter chili. Dit cafe doet heel erg hippieachtig aan. Daar waren we al voor gewaarschuwd, dat we dat steeds meer tegen gaan komen, verder naar het Noorden.

Terug bij de BandB parkeren we maar op straat. Er waren nl. Wat parkeerperikelen. Er is zo weinig ruimte en iedereen heeft van de grote auto's. We praten even met een Brits en een Oostenrijks echtpaar. De volgende morgen bij het ontbijt zien we elkaar weer. Het Britse stel is al wat ouder. Zij wonen in Frankrijk. De man kent Leeuwarden een beetje! Arme Peter, die komt niet eens aan z'n ontbijt toe! Die man neemt hem volledig in beslag.......

Na het ontbijt lopen we naar Echo point. Hier zit het informatiecentrum en heb je een uitzichtpunt op the three sisters. Vanmorgen was het nog bewolkt, maar nu breekt de zon door. Het uitzicht is niet te beschrijven, zo mooi. Ook hier heb je weer hordes Chinezen. De een nog irritanter dan de ander!!! We lopen naar het Aboriginal Culture center. Veel informatie over de Aboriginals. We kopen een boemerang, gedecoreerd met de hand. Terug in de BandB trekken we toch maar iets luchtigers aan en pakken de auto om de Blue Mountain Drive te doen. De uitzichten zijn fantastisch. Door de olie in de eucalyptusbomen zie je een blauwe gloed. Daarom heet het hier ook The Blue Mountains.

We zoeken een restaurantje om te lunchen als het begint te onweren en regenen. En het regent niet zomaar. Dit is serieuze regen!! Lijkt wel een tropische bui. We zitten een half uur in de auto te wachten dat het iets minder gaat regenen. Maar dat gaat niet gebeuren. We parkeren de auto iets dichter bij de bakery en sprinten naar binnen! Na een uur gaat het eindelijk zachter regenen. Op een gegeven moment breekt de zon weer door. De damp stijgt op van het asfalt en van de bomen. Een prachtig gezicht. We rijden verder naar Katoomba falls. Nu het zo geregend heeft, is dit een behoorlijke waterval geworden. Wat een prachtig gezicht. Het is kwart over 5 en we rijden terug naar de BandB. Opeens zie ik een paradijsvogel aan de kant van de weg!!! Zoekend naar insecten wordt de grond omgewoeld. Heb een paar foto's kunnen maken. Heel bijzonder!

De volgende morgen bij het ontbijt horen we dat de stroom hier was uitgevallen door de regen en dat sommige winkels moesten sluiten vanwege lekkage!