De eerste dagen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

23 September 2010 | Indonesië, Batavia

De eerste dag op pad. We waren nog maar net weg, toen begon het te regenen….. en niet een klein beetje maar hard. Wij weer terug naar de B&B. Wachten tot de bui over is en even gepraat met de man van de eigenaresse. Hij vroeg ons wat er beter kon en we hebben hen wat tips gegeven. Daarna naar het strand gelopen en sotoh ajam gegeten (was lekker maar eerlijk is eerlijk, mijn sotoh is veel lekkerder). In de omgeving is niet veel te doen. Veel rijstvelden met werkende vrouwen. En door de regen was het overal behoorlijk modderig. Aan het strand heb je een paar restaurants. Een hele grote, met voornamelijk westers eten en er is een Balinees restaurant en daar zijn we steeds gaan eten. De meisjes in de bediening zijn heel aardig en moeten lachen om ons rare Maleis. Zij leggen de klemtoon ook anders nl op de laatste lettergreep en wij op de eerste (wij zeggen BAli en zij baLI) Ratna, 1 van de meisjes daar, kwam steeds een praatje maken en haar Maleis ging zo snel dat het moeilijk te volgen was. Lekkere rendang hadden ze en een soort babi ketjap.

De volgende dag gingen we op pad met onze chauffeur Madeh. Eerst naar Tanah Lot. Het was hoog water dus je kon niet naar de tempel lopen. Later begon er een ceremonie er liepen ook allemaal kindertjes rond in klederdracht. Gelukkig waren we vroeg, toen wij weggingen begon het erg druk te worden. Vervolgens gingen we naar de vlindertuin. Een man riep ons om insekten te laten zien. Hij vertelde dat hij van de Molukken kwam en P. begint een Maleis liedje te zingen waarop die man ook meezingt….over sago eten en papeda maken. Verderop zagen we vlinders die net uit de pop waren gekomen. Ze worden aan een knijper te drogen gehangen. De volgende bestemming is de Batuk Arun Tempel. Deze ligt in de bergen en de plek doet mystiek aan, zeker met de berg Batuk Arun op de achtergrond. De lunch kregen we in een restaurant in de bergen midden tussen de rijstvelden. Heel mooi. We zijn ook de rijstvelden van Jatilawu gaan zien. Heel kunstig aangelegd en met 3 vulkanen op de achtergrond gehuld in mistflarden ook een hele mystieke plek. Madeh nam ons mee naar een supermarkt om rum te kopen. We zijn ons echter rot geschrokken over de prijzen. Een fles bacardi kost 800000 rupiah is 70 euro een ordinaire fles wijn is hier 10 euro (bij ons de helft).
Madeh heeft ons nog meegenomen naar een museum over de rijstteelt en toen was de dag alweer om. Bij de ATM was het nog even schrikken omdat nadat ik het geld had gepakt, mijn pas niet terugkwam, maar het bleek dat ik nog op een knopje moest drukken!!!!

Woensdag, vandaag gaan we naar Lovina en Madeh is weer onze chauffeur. Onderweg gaan we stoppen bij het Bratanmeer. Madeh brengt ons naar de tempel. Deze is inderdaad prachtig gelegen in het meer. We zien een bruidspaar bezig met een fotoreportage (inderdaad goede lokatie voor foto’s). Onderweg stoppen we ook nog voor de politie (ze houden veel mensen aan) en volgens Madeh moest hij 10000 RP betalen, maar dat weet je hier nooit zeker. Je wordt opgelicht met een glimlach! We zijn ook gestopt bij de gitgitwaterval en er naartoe gelopen. De hele weg erheen staat vol met stalletjes met prullaria. Die mensen kunnen nooit allemaal de kost verdienen daar!! Omdat het veel geregend heeft was de waterval zeer indrukwekkend. Via Singaraja zette Madeh ons af bij Masbungalows in Kalibukbuk Lovina. Ons nieuwe logeeradres voor de komende week.

• 23 September 2010 - 20:21

Akkelien En August:

Hallo, Rieny en Peter

Jullie reisverhaal is prachtig.

Prima even van jullie te horen,

Hier is alles oke,
    groetjes
    A&A

• 24 September 2010 - 17:30

Jimmy & Christine:

We staan nu in het centrum van Leeuwarden jullie verhaal te lezen. Het regent op het moment, niks aan. We hebben net Mexicaans gegeten.

Leuk verhaal weer,

De groeten!