Dolfijnen - Reisverslag uit Amed, Indonesië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu Dolfijnen - Reisverslag uit Amed, Indonesië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

Dolfijnen

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

02 Oktober 2010 | Indonesië, Amed

De laatste dag in Lovina alweer. Vanmiddag gaan we naar een hotel in de buurt en daar kun je met dolfijnen zwemmen, 20 minuten voor 600.000 rupiah (= ongeveer 50 euro). Helaas was er die dag een mogelijkheid meer, de dolfijnen hadden na een drukke morgen recht op wat rust. De volgende morgen was wel mogelijk om half 10. Dan moeten e morgen maar wat later vertrekken. Gelijk maar even regelen met onze chauffeur. Bij Mas bungalows hebben we een hele tijd gepraat met Alie en Henk uit……Drachten. Ze zijn hier voornamelijk om te duiken en ze blijven in Lovina. Mas viel ze ook wat tegen en het klopt ook dat het strand hier niet geweldig is. Volgens mij hadden ze beter naar Amed kunnen gaan. Dat is een duiklokatie bij uitstek. Na het eten zij we nog wat gaan drinken met z’n 4en. De plaatselijke bevolking die er zat (alleen mannen) was zichtbaar/merkbaar onder invloed van in elk geval een hoop arak. Je krijgt dan ook de meest waanzinnige gesprekken op het hilarische af. Maar gezellig, dat wel.

De volgende dag was ik klaar voor mijn zwempartij met dolfijnen ( nou ja, dolfijn). IK moest een papier ondertekenen waarin ik verklaarde me aan de gestelde regels te houden en dat het hotel nooit aansprakelijk was en als de dolfijnen te ruw/wild waren, dat je het water uit moest zonder teruggave van je geld. Ik ging eerst met nog een vrouw het bad in en Joni (de dolfijn) kwam praktisch alleen bij mij. De man van haar stond naast Peter te mopperen da Joni steeds naar de verkeerde persoon ging. Vervolgens hebben ze haar uit het bad laten gaan en moest ze na mij. Dat was wellicht beter. Ik moest steeds heen en weer zwemmen en als Joni in de buurt kwam dan kon ik hem aaien. Als ik op m’n rug draaide ging hij ook allerlei draaien en sprongen maken of hij dook onder mij door. Ik vond het een onvergetelijke ervaring. Toen ik de film terugzag, kon ik ook goed zien welke moves Joni steeds maakte. Regelmatig haakte hij met z’n vin achter mijn been en ging dan flink doorzwemmen, zodat ik door hem getrokken werd als het ware. Hij was wel redelijk speels/wild af en toe. Maar ik vond het helemaal geweldig!! Hierna snel naar Mas, onze koffers halen en op weg naar Amed. De noordoostweg is redelijk slecht met veel kuilen. Af en toe maakte de auto een behoorlijke klap. Op een gegeven moment kwam de Gunung Agung (berg Agung) in zicht. Wel indrukwekkend als je je realiseert dat er in 1963 een rampzalige uitbarsting is geweest. Bij Amed wordt de weg heel smal en voert door schattige kleine dorpjes. Het is hier allemaal veel kleinschaliger en rustiger. We zien ook de ene duikschool na de andere (Henk en Alie, jullie zitten echt op de verkeerde plek). Het weggetje gaat verder door de bergen, omhoog, omlaag, langs de kust. Geweldige uitzichten. Tot we in Lipah zijn en ons hotel hebben gevonden, Bayu Cottages. Onze kamer is schoon, de badkamer is schoon, er is niets kapot, er staat een geweldige boxspring (wat zullen we lekker slapen vannacht) en we hebben een balkon met uitzicht op zee. Je hoort het ruisen van de zee. Niks meer aan doen, gewoon een paar dagen blijven. Beneden in het restaurant gaan we wat eten en toevallig is de eigenaar aanwezig en die komt even bij ons zitten. Marcel (Nederlander) vertelt hoe hij hier verzeild is geraakt tijdens een vakantie met zijn Indonesische vrouw. Allebei klaar met het jachtige leven in Nederland hebben zij de keuze gemaakt om op Bali dit hotel te beginnen en Nederland achter zich te laten. Ik weet niet of ik dat zou kunnen, alleen al het klimaat b.v. Het is hier niet alleen heel warm, de luchtvochtigheid is heel hoog. Bij alles wat je doet, ga je transpireren en het mat je ook af. Goed voor 3 weken vakantie, maar voor altijd………nou nee. Marcel heeft ons een heleboel verteld over zijn leven op Bali en hoe dingen hier werken en waar je tegenaan loopt. Corruptie, afdingen, verschillende prijzen voor buitenlanders, Indonesiërs en Balinezen, politiek enz. Maar uiteraard ook wat we allemaal kunnen doen, dus morgen gaan we snorkelen.

  • 02 Oktober 2010 - 09:14

    Tabitha:

    woww moeders met een dolfijn gezwommen! Klinkt veel beter dan shark cage diving :p

  • 02 Oktober 2010 - 10:43

    Hetty:

    Lijkt me ook een fantastische ervaring, zwemmen met dolfijnen! Ik mis een beetje de ervaringen van Peter en de dolfijnen ;-) groetjes, Hetty

  • 02 Oktober 2010 - 17:18

    Dirkje:

    Wat weer een fantastisch verhaal. Zwemmen met een dolfijn, geweldig zeg. Ook schitterende fofo's van de dolfijnen. Vind ik toch zulke mooie dieren. Geniet nog van de rest van jullie vakantie en van het mooie weer. Groetjes, Dirkje

  • 03 Oktober 2010 - 09:51

    Joke:

    Ah du, Leuk hoor, al die verhalen van jullie reis te lezen.
    Dus toch een auto met chauffeur genomen?
    Een mooi land. Nog hele fijne dagen daar

  • 03 Oktober 2010 - 12:12

    Jonanna:

    ja hoor jij wel met de dolfijnen zwemmen há...há (is mijn wens) groetje,s uit roden

  • 05 Oktober 2010 - 16:36

    Christine:

    Geweldig Rieny!!! Met dolfijnen gezwommen, ben benieuwd naar filmpjes en foto's daarvan!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Amed

Bali

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2010

Thuis!!!

06 Oktober 2010

Alweer de laatste week

04 Oktober 2010

Snorkelen, waterpaleizen en hanegevechen

02 Oktober 2010

Dolfijnen

29 September 2010

Bezoekje aan Kindertehuis in Negarra
Peter en Rieny

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 65611

Voorgaande reizen:

02 November 2019 - 20 November 2019

Weerzien met Suriname

01 Oktober 2019 - 11 Oktober 2019

Weerzien met Rhodos

19 Juni 2018 - 15 Juli 2018

Reunion met Canada

18 November 2017 - 11 December 2017

Florida in november

19 Mei 2017 - 30 Mei 2017

Macedonie

15 Februari 2016 - 31 Maart 2016

Australie

18 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Weerzien met Suriname

04 Juni 2013 - 02 Juli 2013

Oregon

03 Oktober 2011 - 14 Oktober 2011

Curacao

19 Juni 2011 - 07 Juli 2011

Op naar Scandinavie

18 September 2010 - 11 Oktober 2010

Bali

19 Juni 2010 - 04 Juli 2010

Zuid West Engeland

29 April 2010 - 04 Mei 2010

Berlijn

08 December 2009 - 29 December 2009

Visiting Tabitha in Capetown

15 December 2008 - 29 Januari 2009

Nieuw Zeeland Experience

Landen bezocht: