De tijd vliegt - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

03 Januari 2010 | Nederland, Leeuwarden

Deze vakantie is omgevlogen. De laatste dagen alweer. De BandB in Blouberg valt wat tegen. Bloubergstrand is allemaal nieuwbouw, het is sfeerloos en het is redelijk druk. En de eerste morgen hadden we geen water, dus geen ochtenddouche. De hele wijk had geen water. We moesten ons redden met het beetje wat nog in de leiding zat en ik heb nog wat getapt in de ontbijtzaal. Dit was bestemd voor thee/koffie, dus eerst af laten koelen.

Het ontbijt stelde ook niet veel voor. Op zich niet zo erg, dat halen we vanmiddag wel weer in. T. ophalen en op weg naar Stellenbosch om de wijnroute te doen. Wederom een prachtige dag. Stellenbosch is een prachtig plaatsje, alleen om de weg daar te vinden….dat viel niet mee. De meeste straatnamen zitten verwerkt in de stoepbanden. Niet echt handig met geparkeerde auto’s e.d. Als je in de auto zit, is het een ramp. Met vragen kom je echter een heel eind. We hebben Oom Samie se winkel bezocht, een hele oude winkel met van alles en nog wat te koop. Heel veel oude panden (met Nederlandse kenmerken) gezien en vervolgens kwamen we bij een klein wit kerkje, dachten we. Het bleek een oud kruit/wapenhuis te zijn. Bij de ingang zat een vrouw en ze begon spontaan tegen Peter een geschiedenisles af te steken in het Afrikaans, nadat ze had gehoord dat we uit Nederland kwamen. Het was redelijk te volgen. Grappig dat we het Afrikaans redelijk kunnen volgen, er zitten ook maleise woorden in het Afrikaans (vanwege de Javaanse slaven i.v.m. de specerijenroute). Baje is bijvoorbeeld veel en komt volgens mij van het maleise woord banjak. De wijnhuizen zijn prachtig om te zien. De 1 is nog luxer en mooier dan de ander. Lunchen kan, maar is prijzig, zelfs voor Nederlandse begrippen. We hebben dus gegeten in Stellenbosch. Voordat je gaat wijnproeven is het wel verstandig om iets in je maag te hebben. De wijnen zijn hier heerlijk. We hebben chablis en chardonnay geproefd bij Bartinney. Ze hadden nog geen rode wijnen. Bij Zorgvliet hebben we merlot, pinotage en shiraz geproefd. Kerstavond zouden we bij T. thuis eten met een grote groep mensen. We hebben kennis gemaakt met David en Dawn, the houseowners. Hele aardige mensen en het eten was heerlijk. Er was kalkoen, ham, rund, worstjes en lam, salades, rijst, aardappeltjes, warme groente. Als dessert was er zelfgemaakte tiramisu en die was overheerlijk. P. en ik moesten in het donker terug naar Bloubergstrand. Geen problemen gehad, in 1x goed gereden.

1e kerstdag zouden we met z’n 3en naar Kaap de goede hoop, via Chapmans peak. Een prachtige weg met hele mooie uitzichten. Het park Kaap de goede hoop was heel druk. Alweer een prachtige dag. Het fynbos (de vegetatie) in dit park staat hier en daar nog in bloei, maar als het lente is, zal het hier waarschijnlijk nog mooier zijn. Uiteraard hebben we geposeerd bij het bord Kaap de Goede Hoop. Dat is toch wel bijzonder. Onderweg hebben we een paar keer bavianen gezien. De kleintjes zijn erg leuk. Ook hebben we een paar schildpadden gezien. Deze zijn sneller dan je denkt. Ik zou 1tje op de foto zetten, maar hij was zo snel verdwenen in de bosjes, dat ik heb hem bij z’n schild heb gepakt en even heb teruggezet op de weg. Dat viel nog niet mee, want in m’n 1ne hand had ik het fototoestel. Op de terugweg even buiten het park, was een hele groep bavianen aanwezig op een parkeerplaats. Ze zaten op auto’s en T. zag zelfs dat er 1 een antenne afbrak. We zijn even blijven staan om foto’s te nemen en te filmen. Toen we wegreden was er een auto voor ons, die ook wegreed, terwijl er nog een baviaan op de kofferbak zat. Hij bleef tijdens het rijden ook rustig zitten. Heel komisch gezicht.

We zijn die avond uit eten geweest in Beluga. Een sjiek restaurant in de buurt van the Waterfront. T. bestelde sushi, P. had iets met kip en ik heb struisvogel genomen. Het eten was erg lekker en de sfeer was ontspannen. Leuk personeel, de borden mooi opgemaakt en goede bediening.

2e kerstdag zijn P. en ik naar het Westcoast NP geweest. Dit ligt ongeveer 100 km ten noorden van Kaapstad. Een heel mooi park, erg druk ook. Veel Afrikanen komen hier om op het strand te chillen, te braaien enz.enz. Wel wat anders dan sleetje rijden of sneeuwballen gooien!! Die avond zouden we gaan braaien met een groot gezelschap in het studentenhuis waar T. vaak is. Ik ben blij dat T. hier niet is terechtgekomen, het is wel een beetje een gribusbuurt. Toen P. en ik aankwamen, waren er een paar mannen (zwervers) op straat die dronken waren en tegen elkaar schreeuwden. We werden gelijk aangesproken: He sister, do you have some money, so I can buy some food!! De braai was erg gezellig, er waren niet veel ouderen aanwezig. Veel vrienden en familie van de studenten zijn over uit Nederland. Ik heb even gesproken met Karst uit Ulrum. Hij was op bezoek bij z’n vriendin. Met Unox heeft hij een deal gemaakt om de Nieuwjaarsduik in Kaapstad te sponsoren. Ze hadden inderdaad dozen met mutsen, blikken erwtensoep en rookworst gestuurd!! Het gronings van Karst klonk ons even lekker vertrouwd in de oren: Het is hier ja hartstikke goedkoop ja!!!! Een leuke groep jonge mensen, die samen heel veel leuke dingen ondernemen.

De volgende dag zouden we de Tafelberg doen en als het lukt Robbeneiland. Om half 11 waren we bij de Tafelberg en er stonden al rijen auto’s. En een rij van een uur voor de kassa voor de kabelbaan. Ik stond in de rij en Peter was vooraan aan het filmen. De rij wordt vooraan onderbroken door de weg en men wordt begeleid bij het oversteken. Omdat er tumult ontstond, stond Peter ineens in het voorste gedeelte van de rij voor de kassa en kon hij zo kaartjes kopen voor de kabelbaan. Wel een beetje sneaky, maar ja kansen moet je grijpen toch? Ik had niet zo nodig naar de Tafelberg gehoeven, maar toen we eenmaal boven waren, moest ik erkennen dat het zeer de moeite waard was. De uitzichten zijn fenomenaal en je kan er heerlijk rondwandelen. Er staat nog heel veel in bloei. We hebben zelfs nog een klipdassie van heel dichtbij gezien. Ik heb nog een mooie close up kunnen maken.

‘sMiddags bij de clocktower van V&A Waterfront geprobeerd om kaarten voor Robbeneiland te krijgen. Tot 4 januari alles volgeboekt. Een exclusieve cruise behoorde nog wel tot de mogelijkheden voor de luttele prijs van 21000 rand per persoon ( ong. 2000 euro!!!) Nou nee bedankt laat maar. T. was er ook al niet zo van onder de indruk geweest. Wel wilden we nog naar een township. Er waren echter alleen maar tours van 4 uur en morgen hebben we daar echt geen tijd meer voor. Een privetour was 1100 rand p.p. Op een gegeven moment heeft P. zelf maar iemand gebeld, folder uitgekozen en dat nummer gebeld. Deze man rekende 1100 rand voor 2 personen. Bovendien kon hij ons direkt ophalen. Deze Indiër vertelde ons over de geschiedenis van Kaapstad, de apartheid en enkele cijfers over de bevolking, werkloosheid enz.Wij vertelden hem dat we met blanken hadden gesproken en dat deze heel negatief waren over zwarten. Ze zijn lui, dronken, respectloos naar vrouwen, crimineel, ondankbaar, ze pikken alle goede banen in, zodat onze kinderen straks geen werk hebben. De man moest lachen en zei dat deze witte mensen niet beseffen hoeveel geluk ze hebben en hoeveel ze bezitten. Ik kan hem alleen maar gelijk geven. In Langa (township) hebben we verschillende gedeeltes bezocht. Er zijn nog hostels over van vroeger (hier moesten zwarte mensen vroeger wonen, die werkten voor de blanken) In een hostel heb je een gezamenlijke ruimte, hier wordt gegeten en 1 slaapkamer(tje) met 3 bedden. In deze 3 bedden sliepen 3 echtparen. Voor de kinderen werden matrassen op de grond gelegd, voor zover er nog ruimte over was. In de hoek stond nog een 2pits gasstel en een vrouw was hier ook nog aan het koken!! Bedompt, benauwd, krap, stank, kortom niet te geloven. Deze hostels worden langzamerhand afgebroken maar ze bestaan nog wel. De nieuwere hostels hebben dezelfde indeling, alleen slaapt er dan 1 echtpaar in de slaapkamer en de kinderen slapen in de keuken. Toen we daar zo rondliepen voelden we ons erg bekeken. Wij waren de bezienswaardigheid! Een klein jongetje pakte ons bij de hand en liep een stukje met ons mee. Er staan ook mooie huizen, hier woont voornamelijk overheidspersoneel, leraren e.d. We liepen verder en we zagen een rij huizen. Ik zei tegen de gids dat dit meer NL huizen waren………….er woonde echter niemand in. De huizen waren te duur en dus stonden ze leeg. Nog geen 50 meter naar links begon de rest van de township, de hutjes, krotjes enz. Je weet niet wat je ziet. Geen toilet, geen douche, geen ramen, geen vloer, vuilniszakken tegen de regen, donker, bedompt, vies, klein. Hoe kunnen mensen hier leven?? Omdat ze weten dat ze op de wachtlijst staan en vroeg of laat ook een huis krijgen. Het kost alleen tijd. Uiteraard moet je wel een baan/geld hebben om een huis te kunnen betalen. Volgens de Indiër was Afrika op de goede weg. Er waren al veel goede dingen gerealiseerd. Meer ziekenhuizen en scholen, onderwijs ook voor zwarten.
Heel veel blanken in dit land realiseren zich niet hoeveel geluk ze hebben en hoe goed ze het hebben. Schokkende ervaring.

Vandaag alweer de laatste dag. We zijn nog even naar Kirstenbosch park geweest. Hier hebben we gezien waar T. is begonnen aan haar klim naar de top van de Tafelberg. Indrukwekkend. Daarna omkleden bij T. thuis (toch enigszins voorbereiden op de kou in NL) en afscheid nemen……….. Auto inleveren en inchecken. De vlucht naar Londen duurde 11 uur en we hoopten een beetje te kunnen slapen. Echter op dezelfde rij zat een echtpaar met baby. Deze baby heeft denk ik 8 uur van de 11 in totaal zitten janken. We waren geradbraakt toen we in Londen kwamen. Hier moesten we nog 3 uur wachten, dus we hebben nog even bij Wagamama gegeten. Shoppen is hier trouwens ook geweldig. In Amsterdam de trein gepakt naar L’warden. Die trein is toch wel een drama hoor. Bomvol en koud en de overstap in Amersfoort is een ramp, de trein naar L.warden is helemaal achteraan, dus rennen met je koffers. Nee NS, dit is voor verbetering vatbaar. P. en ik hadden het voornamelijk koud.

Inmiddels zijn we gewend aan het Nederlandse weer (ik wel ten minste). Er ligt (weer) sneeuw en morgen weer aan de bak. Holiday is over.

Ik wens iedereen heel veel geluk en gezondheid toe in 2010!!