Aankomst - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

17 December 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dinsdagmorgen…..regen in Nederland. Gelukkig gaan we naar de zon. Alleen na de overstap in Amersfoort, kreeg de de trein een defect,dus overstappen in Hilversum naar Amsterdam Centraal en daarna nog een keer overstappen naar Schiphol………met 4 koffers. Gelukkig hadden we genoeg speling. De vlucht naar Londen stelde niks voor. Daarna door naar Capetown, met een uur vertraging. Tijdens de vlucht wel weer een half uur ingehaald.

Tabitha stond ons op te wachten en uiteraard hield ik het niet helemaal droog……..en dat had ze ook wel verwacht zei ze. Nou ja!! Snel naar de Chico, koffers erin en wegwezen. Het weer is hier heerlijk trouwens. Tabitha rijdt in Capetown of ze hier al jaren woont en naar onze smaak iets te snel, maar daar zijn we ouders voor.

Onze B&B was redelijk snel gevonden, 2 straten verder van T. huis. Daarna zijn we bij T. een broodje gaan eten en hebben we kennis gemaakt met o.a. Maria the housekeeper. Ze zei me dat zolang T. in Capetown is, T. een beetje van haar is. At home she’s all yours again.

s‘Avonds hebben we in Camps bay gegeten. For the rich and famous. Je ziet de ene dure auto na de andere.

Donderdagmorgen eerst naar T. werk en daarna naar de stad. The Conradie Care Centre is redelijk ver van T. Had ze nooit met de trein kunnen doen. De mensen zijn erg aardig. Leilani 1 van Tabitha’s collega’s zei dat T . heeft gezorgd voor een frisse wind in het bedrijf…..en dat alle mannen gecharmeerd van haar zijn. Zelf heeft ze daar nooit iets van gemerkt zegt ze. Er is bijna geen ruimte om te zitten, ze heeft geen eigen buro en haar stoel is slechts een vergaderstoel. Maar ze heeft het wel heel erg naar haar zin.

Parkeren is al een avontuur op zich. Je krijgt een bonnetje van iemand en je moet van tevoren aangeven hoe lang je wil blijven. Je moet gelijk betalen. Je kan ook verlengen trouwens. We zijn naar de Slavelodge geweest. Hier woonden de slaven die in de Compagnietuin van Van Riebeek moesten werken. Hier werd groente en fruit geteeld voor de schepen op de specerijroute. Companygardens is er nog steeds, maar er worden geen groente en fruit meer geteeld. We zijn nog even naar Greenmarket geweest. Als je ook maar even stil blijft staan, word je gelijk aangeklampt. Ik was 2 maskers aan het bekijken en uiteraard kreeg ik gelijk de prijs te horen….1300 Rand, bargain. Veel te duur.OK 1100, last costumer. Nee veel te duur. Name your price lady. Ik dacht ik noem een heel laag bedrag nl. 400 dan ben ik er vanaf. Die vent keek me aan of ik gestoord was. Toen we wegliepen zei hij OK but don’t tell anybody how cheap you got this. Dus toen had ik 2 maskers. Ze zijn gelukkig wel heel mooi.

Die avond heeft T. ons meegenomen naar Cubana lounge, een trendy restaurant waar je kunt eten, drinken, lounchen, een waterpijp roken enz. De coctails waren erg lekker. Toen we bij de chico kwamen, kwam er een parkeerguy uit het niets en wou geld hebben. Ik gaf hem 3 rand en vervolgens vroeg hij Peter om geld, want dit was niet genoeg……..we hebben hem weggestuurd.

Vrijdag richting Port Elizabeth, een uurtje vliegen. Het is redelijk warm. Op het vliegveld de auto opgehaald en richting B&B. Kerneels en Vanessa zijn erg aardig, de logde is prachtig, we zijn de enige gasten. Voor diner hadden we kudu, een soort grote anilope.

Zaterdag naar Scotia Game Reserve. Per jeep gingen we een safari doen en dit was echt geweldig. Het weer kon niet beter en we hebben ontzettend veel beesten gezien. Achter de jeep langs passeerde een hele kudde gnoes. Wrattenzwijnen hebben we gezien, struisvogels, zebra’s, impala’s, blesbok, giraffes, mangoesten en leeuwen. Tijdens onze theebreak, kwam een vrouw vertellen dat ze een slang had gezien in het toiletgebouw. Het bleek een pofadder te zijn. Behoorlijk giftig en bovendien heel snel. De slang werd gevangen en in een leren zak gedaan. Terug in de jeep mocht Peter deze vasthouden, tot we ver genoeg wegwaren van de gebouwen en de slag weer los konden laten. Een prachtig beest. Eenmaal op de grond, zie je hem bijna niet meer. Verder hebben we witte neushoorns gezien, ze kwamen op 1 a 2 meter afstand van de jeep. Best wel eng, maar wel goed voor de foto. Na het eten nog in het donker gereden en toen hebben we nog nijlpaarden en springhazen gezien. Ook nog een groep leeuwen die de resten van een gnoe aan het eten waren Ook dit was erg dichtbij. Hierna moesten we in het donker nog een uur rijden over voornamelijk gravelroad, maar dat is gelukt. Pas op het terrein van de B&B waren we even de weg kwijt. Het was een geweldige dag.

• 18 December 2009 - 07:05

Vanja:

Hey Rieny,
    Fijn om te lezen hoe leuk jullie het hebben!
    Geniet er maar van! Hier in Leeuwarden hebben we een mega pak sneeuw....

• 18 December 2009 - 10:25

Jitta:

Hi Rieny en Peter,
    Goh, nu zitten jullie alweer in Z-Afrika! Vreemd, jullie zitten in de zon en wij in de sneeuw! Heel veel plezier en doe de hartelijke groet'n aan Tabitha!
    Liefs,
    Jitta

• 18 December 2009 - 14:13

Ingrid Suermondt:

Leuk weer wat van jullie te horen. Wat een mooie foto's !! Geniet ervan en fijne dagen. Wij hebben vast een witte kerst. Jullie 25 graden!
    Heerlijk

• 18 December 2009 - 15:06

Lies En Frans:

zucht...zucht... en nog eens zucht !!

Wat een prachtige omgeving, geweldige dieren, en Peter is een regelrechte held met zijn adder in een zakje!

Groetjes aan Tabitha!

• 18 December 2009 - 20:25

Hoekstrahouse:

Nog maar net op reis, en nu al zoveel gezien! Mooie foto's hoor en wat een prachtige handtassen en bontjassen lopen daar rond ;-))
    Hier veeeeeel sneeuw, maar liefst 50cm, de auto kan niet van de oprit afkomen! Blijf er dus maar lekker en geniet ervan!
    Liefs, RoMoKaRu

• 19 December 2009 - 18:53

Dirkje:

Wat een fantastische vakantie, zoveel al gezien en werkelijk prachtige foto's.

Groetjes,
    Dirkje

• 20 December 2009 - 11:18

Akkelien En August:

Beste Rieny en Peter,

Bedankt voor het fantastische reisverslag!!!
    Prachtige foto's zeg.
    Wij zijn diep onder de indruk van de foto's en slepen ons mee op reis door Afrika.
    Groetjes (ook aan Tabitha) vauit dik besneeuwd Leeuwarden heel veel plezier toegewenst!