Willemstad - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu Willemstad - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

Willemstad

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

11 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam

De dagen vliegen voorbij. Het is alweer dinsdag.

Zaterdag zijn we naar Willemstad gegaan. Grote stad maar heel overzichtelijk. Wel gelijk eeen aanrijding gezien op de Julianabug. In Punda de auto geparkeerd en de stad verkennen. Uiteraard de Handelskade opde foto gezet. Volgens mij het meest gefotograveerde stukje Willemstad. Over de pondjesbrug naar Otrabanda en daar de straatjes van Kura Holanda verkent. Dit is een hotel en museum. De hele wijk is omgebouwd tot hotel, dus alle huisjes zijn gerestaureerd en dat kun je boeken als hotelkamer. Je weet niet wat je ziet. Het ziet er sfeervol uit met gevoel voor detail. Er is heel veel kunst neergezet overal. Echt de moeite waard. Het museum bewaren we voor een andere dag. We eten aan zee, in het Waterboogjesfort. Je ziet vanaf het terras hele grote schepen op je a komen. Ze varen, uit ons zicht, de haven binnen.

Peter is nog steeds een beetje ziek, dus zondag doen we het rustig aan. We gaan niet naar het feest van Nena Sanchez, maar gaan eten bij Sol. Een goed plaatselijk restaurant. De eigenarsse heet Sunshine en ze doet haar naam eer aan. Ze vertelt dat we beslist bij haar strandje moeten gaan snorkelen, omdat we grote kans maken om 1 van 'haar' schildpadden te zien.

Gister zijn we nogmaals naar Willemstad gegaan om het museum te bekijken. Er was veel info over de slavernijperiode. De vrouwelijke gids was niet altijd goed te verstaan en de rondleiding duurde ook erg lang. Ze vond een afbeelding in metaal van een krijger die twee leeuwen bij de achterpoot had (de leeuwen leefden nog) zeer ongeloofwaardig. Ze herhaalde dat ook een paar keer. Toen we echter bij een tentoonstelling van Darwin kwamen met min of meer uitleg over de evolutietheorie, deed ze dat ook af als zeer ongeloofwaardig. God is onze enige echte schepper!! Toen fluisterde ik tegen Peter dat ze dat leeuwenverhaal niet gelooft, maar b.v het scheppingsverhaal of de ark van Noah......daar is blijkbaar niets mis mee. Ik kan dat niet volgen.

In het museum hadden ze een stukje ruim van een slavenboot nagebouwd. Je kon er ook instaan, om een beetje het gevoel te krijgen hoe benauwd dat moet zijn geweest. Dit museum en het hotel Kura Hollanda is een project van de Nederlander Gjalt Dekker. De hele plek staat nu op de lijst van Unesco. En terecht, zeer de moeite waard. De rondleiding had wel meer tijd genomen dan we hadden ingepland. Na de lunch hadden we het zeeaquarium nog op het programma. Auto geparkeerd voor 5 gulden, blijkt dat de kassa voor onze neus dicht gaat. Zonder pardon. Ik kon nog wel brochures meekrijgen voor het aquarium en ook voor Johanna 1 van het dolfijnenprogramma.

Dan maar wat sightseeing rond de Jan Thielbaai en het Spaanse water. Ik ben blij dat we aan de andere kant van het eiland zitten. Het is hier veel te druk. We gaan terug naar de stad om te eten. Het is feest in de stad,dus erg druk en lawaaierig. harde muziek en knetterende motoren. We gaan dan ook naar het Riffort om te eten. Stuk rustiger. Ik kan Peter overhalen om bij de japanner te eten, zodat ik sushi kan bestellen. Heerlijk!