Stockholm - Reisverslag uit Söderfors, Zweden van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Söderfors, Zweden van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

Stockholm

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

27 Juni 2011 | Zweden, Söderfors

Onderweg zie je allemaal borden die je aan Ikea doen denken. We kwamen b.v. langs een bord met Klippan erop. Hier een dorp bij Ikea een bank.

Het landschap is mooi, maar wel een beetje eentonig. De wegen zijn erg rustig. In Stockholm staat ons hotel in de wijk Kungsholmen, 2km van het centrum.

Het hotel bestaat uit appartementen, helemaal nieuw, compleet met keuken, magnetron, kookgelegenheid, koelkast en trendy inrichting!!!! Ook hebben we gelijk fietsen gereserveerd voor de volgende dag.

Omdat het nu midzomernachtsfeest is, zijn veel dingen geloten. We zien wel, we kunnen altijd nog bij McDonalds eten. die zijn altijd open.

Voordat we op weg waren met de fiets, duurde nog wel even. Peter z'n achreband was heel zacht.......maar natuurlijk hadden ze geen fietspomp. Die fietshuur hoeden we dan voor die fiets niet te betalen. Peter dan maar op mijn fiets, die band was nl. iets harder.

Op weg naar de binnenstad bij een tankstation de banden opgepompt en we hadden 100 kronenverdiend.

Stockholm is nog mooier dan Kopenhagen. Het stadhuis bood spectaculair uitzicht op de stad. En her weer is heerlijk. Bij het paleis troffen we net dat de wisseling van de wAcht plaatsvond. Het begon ook een beetje te regenen, maar we konden onder een afdakje de wisseling bekijken. Toen het droog was,zijn we verder op de fiets Gamlastan ingegaan, het oude gedeelte van Stockholm. PRACHTIG, mooie huizen, smalle straatjes, heel sfeervol.

Op een terras zijn we gaan lunchen, van de rekening word je niet echt vrolijk.....50 euro voor een lunch (bord pasta, ceasar salad een koffie en een jus).

Al fietsend zie je ontzettend veel van de stad, bovendien ben je steeds buiten en hoef je minimaal te wachten. We fietsen door naar het Vasamuseum. Dit museum herbergt een heel oud vikingschip en is ook in die vorm gebouwd. Volgens velen een must.....maar het zei Peter en mij weinig. Wij zij doorgefietst naar het openluchtmuseum. Hier staan veel historische gebouwen en ze hebben een verzameling Scandinavische dieren. We hebben dus al een eland gezien, maar wel achter een hek. In dit park loopt personeel rond in historische outfits, zodat het plaatje compleet is. We hebben zelfs gezien, hoe men van glas, figuren maakt. Wel duur, maar erg mooi.

Inmiddels was het 7 uur in de avond en we besloten om nog een terrasje te pikken. Echter, een glas HUISwijn voor 9 euro is mij toch iets te gortig. We hebben in het hotel maar iets gedronken.

De volgende dag verder naar Soderfors. Bij het willen afrekenen van de fieshuur, hoefden we de andere fiets ook niet te betalen.
Heel aardig.

De rit naar het volgende hotel is niet zo lang. We doen rustig aan.

• 27 Juni 2011 - 09:26

Ingrid Suermondt:

Leuk om jullie reis weer op papier mee te maken. Ik zit weer te genieten. Heel veel plezier nog en geniet ervan.

• 27 Juni 2011 - 18:24

Dirkje:

Jullie zien weer heel veel en maken het nodige mee. Leuk om te lezen.

• 29 Juni 2011 - 07:09

Lies.:

Hoi Peter en Rieny,
    Leuk dat jullie ook eens het noorden aan het verkennen zijn. Maar jee wat duur allemaal daar!
    Wij zijn net terug uit Spanje, heerlijk warm, en ook bij terugkomst in Nl 30 graden, wat overigens vannacht is afgestraft met gigantische onweersbuien waar je bang van werd...... 't is nu weer normaal Hollands somber koel weer.

Groetjes Frans en Lies.

• 29 Juni 2011 - 07:59

Jimmy:

Dat zijn inderdaad erg hoge bedragen. 9 euro voor een glas wijn, duur hoor.

We hebben hier gewoon ouderwets Hollands weer. De tent uitzweten om een dag later weer binnen te drijven vanwege een hevige regenbui.

Gister was het zonnig, nu is het grijs en grauw. Maar dat maakt mij niet uit. Ik zit met mijn neus in de boeken, gebruik mijn laptop als kussen, en praat voortdurend met mijn printer omdat hij op het punt staat om het op te geven.