Meer Macedonie - Reisverslag uit Struga, Macedonië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu Meer Macedonie - Reisverslag uit Struga, Macedonië van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

Meer Macedonie

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

23 Mei 2017 | Macedonië, Struga

Vanmorgen hardgelopen langs het meer. Sommige stukken zijn pittig omdat er redelijk hoogteverschil is. Maar heerlijk om te doen. Het is zo rustig en het ruikt heerlijk buiten. We gaan Ohrid vandaag verkennen. Eerste stop is het Holland park, in de hoop nu wel de bron van Biljani te vinden. Helaas, er is wel een kanaal met die naam en we moeten in de buurt zijn, maar werkzaamheden aan de weg verhinderen ons een verdere doorgang. We gaan het park verkennen op weg naar het momument van A. Den Doolaard. Ooit gelezen voor m'n lijst Nederlands. Eerlijk gezegd geen herinneringen aan.....Daarna rijden we naar de binnenstad, richting haven. Parkeerboys op de fiets houden ons aan. Een uur parkeren is 30 dinar. We lopen richting de kerk Sofija. We gaan niet naar binnen. Het is heel druk en je moet entree betalen. We lopen verder richting amphitheater. Een hele klim maar wel de moeite waard. We klimmen verder naar boven. Ik vraag Peter of het nog te doen is, maar het gaat goed. We lopen richting dw burcht van Samuel. Het uitzicht is hier prachtig. Verder stelt het niet veel voor, omdat alleen de buitenste muren nog staan. Het lijkt heel wat, maar als je eenmaal binnen bent valt het tegen. Het uitzicht is wel geniaal! We lopen weer terug naar het plein. Onze parkeertijd is allang verstreken, maar dat maakt hier niet uit. Je kan naderhand gewoon een uur bijkopen. Daarom maken we ons niet druk en zoeken een restaurantje om te lunchen. Uitzicht op het meer en verse jus, een griekse salade met knoflookbrood. Wat wil je nog meer? Als we bij de auto komen zijn de parkeerwachters nergens meer te bekennen. Bijbetalen hoeft dus niet!

De volgende dag gaan we richting Debar. Dat is noordwaarts. Het weer is vandaag heel goed. In de reisgids wordt de route aangeduid als de grand canyon van Macedonie. Hoewel de omgeving prachtig is, is deze bewering wat overdreven. Het doet me meer denken aan Milfordsound in NZ. Jammer dat mensen hier overal troep storten. Parkeerplekken zijn soms complete vuilstortplaatsen. De uitzichten zijn fantastisch! In Debar gaan we op zoek naar de weg richting warmwaterbronnen Kosovrasti....Dit leverde problemen op omdat onze gps niet meewerkte. Uiteindelijk vonden we iets op Kosovrasti, maar geen bron. Via smalle straatjes en onder belangstelling van de plaatselijke bevolking maakten we een rondje om uiteindelijk bij de bron uit te komen. Toen we uit de auto stapten, rook het naar rotte eieren. Er was een soort kuuroord. Daar hebben we koffie gedro ken. De bron hadden we echter nog stteds niet gevonden....Peter ging navraag doen in het kuuroord. Een mevrouw wees hem waar we moesten zijn. Het stelde werkelijk helemaal niets voor!! Allen de geur van rotte eieren gaf aan dat dit het wel moest zijn! We reden verder naar het NP Mavrovo. Op zoek naar het klooster St. Jovan Bigorski. Wat een prachtig klooster. Omdat ik een korte broek aanhad (nou ja korte broek was het niet echt, je kon net m'n knie zien), moest ik een omslagdoek om. Er liepen dames met leggings en tshirts die meer lieten zien dan ik met m'n halflange broek en colbertje!! Maar ja, niet zeuren. Volgens de reisgids. Oest je een potje met ingemaakte pruimen kopen. Specialiteit van de monniken daar. Ik vond het er echter niet lekker uitzien. We hebben dan ook geen pruimen gekocht. De route terug was geen straf. Ik had niet het idee dat het dezelfde route was als op de heenweg. Weer heel andere uitzichten. Heerlijk weer, mooie natuur en goed gezelschap!