Nog steeds een laag tempo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu Nog steeds een laag tempo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Peter en Rieny Faber - WaarBenJij.nu

Nog steeds een laag tempo

Door: Rieny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Rieny

07 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam

In alle reisgidjes over Curacao wordt het restaurant van Jaanchie oftewel Jantje genoemd. Dat zit bij ons in het dorp, dus gaan we het uitproberen. Het is bekend om het feit dt er geen menu's zijn.De eigenaar komt bij je aan tafel om op ludieke wijze te vertellen wat je kunt eten. Het toneelstukje was matig en het eten ook. Wat ons betreft kan het uit de reisgidsen geschrapt!!

Bij de ontbijttafel gistermorgen was het een drukte van belang. Eerst een hele grote hagedis, die brrodkruimels kwam snoepen. Hij liep bijna over m'n voet, zo dichtbij durfde hih te komen. En later verschillende vogeltjes die water uit mijn glas kwamen drinken en zich te goed kwamen doen aan het brood.....als ik ze niet had weggejaagd.

Het Shete Boca park is niet zover bij ons vandaan en ligt aan de noordkant van et eiland. Het is en beschermd natuurgebied waa schildpadden kunnen nestelen. Verder heb je verschillende plekken waar je de zee tegen de rotsen kan zien beuken. 1 spot heet bv. de mond ven een pistool e als je daar staat en het water knalt tegen de rotsen, dan weet je gelijk waar die naam vndaan komt. De roten zijn hier gemeen scherp, het is duidelijk gestolde lava. We hebben geen schildpad gezien, maar daarvoor moet je ook wel geluk hebben.

Bij een chinees hebben we chow min gegeten, erg lekker maar zeer sfeerloos.

Verder naar de zoutpannen van Jan Kok om flamingo's te spotten. We hebben een stuk of 3 gezien. Het was eb, dus ze waren erg ver weg. Aan de overkant van de weg heb je landhuis Jan Kok en Nena Sanchez, een plaatselijke kunstenares, heeft daar haar galerie. We zijn even een kijkje aan nemen. Ze stond ons zelf te woord. Een kleine Indiaans ogende vrouw. We raakten in gesprek over het eiland, de slavernij, de bevolking en politiek. Ze was zeer uitgesproken en we moesten regelmatig lachen om haar uitlatingen. Ze vertelde dat veel Creoolse eilandbewoners zich nog steeds verschuilen achter een slavernijtrauma. Gewoon mee ophouden n de armen uit de mouwen steken. Weg met die slachtofferrol. Volgens haar mocht men blij zijn dat hun voorvaderen de boot niet hadden gemist (leuke woordspeling). Je zal toch maar in een arm Afrikaans land opgroeien als je zwart bent. Zij is inderdaad afstammelinge van de oorspronkelijke bewoners van het eiland, de indianen. Ze zei ook nog dat de zwarte bevolkingsgroep op Curacao de laatsen waren die op het eiland gekomen waren...............

Uiteindelijk nodigde ze ons uit om zondag op haar feest te komen. Buiten waren ze bezig met feestverlichting aanbrengen en afdakjes en tafels te maken. Ben benieuwd, ze weet niet eens hoe we heten!

• 10 Oktober 2011 - 07:31

Christine:

Jammer dat dat eten geen succes was! En zijn jullie nog naar dat feest gegaan?

Liefs

• 11 Oktober 2011 - 13:13

Jimmy:

Hey vakantiegangers,

Ik heb vorige week de eerste 3 dagen nauwlettend alles in de gaten gehouden, wachtend op het eerste bericht.

Hen wel gekeken steeds, maar vergeten een reactie te plaatsen.

Als ik het zo lees, is het tot nu een beetje matigjes allemaal. Met hier en daar wat positieve puntjes.

Het weer is hier in ieder geval lekker herfstig.

tot snel

Jimmy